Meanderen in de Blesbroggepolder (2)
Maandag 25 Oktober 2010 om 09:50Na een eindje doorwandelen stuitte ik op de volgende tractor, deze was er echter bewust zo neergezet. Dit oudje mocht het water van A naar B pompen.
Voorzichtig stapte ik om de tractor heen en kwam bij de oever van de Linde.
De Linde richting het Zuid-Westen met op de achtergrond de Blesbrug.
De Linde richting het Noord-Oosten met in de verte het verkeer op de A32.
Als de meander helemaal klaar is zal er een gat in deze dijk worden gemaakt.
Op die dijk trof ik een grote hoeveelheid uitgebloeide berenklauw aan.
Tijdens de zonnige momenten dartelden er een paar libellen om mij heen. Soms bleven ze even voor me zitten, zoals op dit blaadje.
Zullen dit dan echt de laatsten zijn van het seizoen?
Een foto vanaf de Blesbrug. Ooit één van de belangrijkste plaatsen voor de verkeersstromen tussen Overijssel en Friesland, waar het dal van de Linde werd gepasseerd. In de Tweede Wereldoorlog is er rond de Blesbrug veel gebeurd. Zo werd op 6 maart 1944 een rijdende trein vanuit Wolvega onder vuur genomen, de trein kwam tot stilstand bij het zogenaamde "Zwarte Weggetje", vlakbij de Blesbrug. Ook werd de spoorbrug over De Linde onder vuur genomen. Op 4 mei 2005 heeft de Vereniging Historie Weststellingwerf een gedenksteen bij het "Zwarte Weggetje" geplaatst.
Zoals ik al eerder op deze kaart liet zien, bevindt zicht het project aan twee kanten van de weg De Blesse - Wolvega. Ik stak de weg over en kwam uit bij een hoop zwarte grond, een loopbrug, basaltblokken en een stukje grondkering. Wat het voor moest stellen wist ik op dat moment nog niet.
Op dat moment waren de mannen niet aan het werk, ze stonden met elkaar te praten. In afwachting van verdere werkzaamheden fotografeerde ik zo rustig door. Mijn oog viel op een hek wat in 2008 geplaatst is en schijnbaar in het nieuwe project geen dienst meer gaat doen. Het hek was achteloos terzijde gekwakt.
En de mannen praatten maar door. De giek en de bak tekenden zich werkeloos af tegen de blauwe lucht.
En toen was er eindelijk wat activiteit, de machinist besteeg de kraan en....met de kraan werd de aggregaat op de aanhangwagen gezet. Nadien werd er verder gepraat en gepraat en gepraat.
Vrouwen hebben de naam dat ze kunnen praten, maar geloof me, mannen kunnen er ook wat van.
Na lang wachten was daar toch het moment dat de machinist met zijn kraan weer aan het werk ging. Ik moest wel even glimlachen toen ik de kraan het bordje zag passeren met daarop de woorden: "Verboden toegang, Archeologisch onderzoek". Ik dacht dat een gebied met mogelijk archeologische vondsten altijd benaderd werden met een klein schepje en een borsteltje...
Zo te lezen op deze website zijn de archeologische vondsten al binnen gehaald.
Het project Blessebrugschans bestaat uit verschillende werkzaamheden. De bestaande verlande meanders van de rivier de Linde zullen worden uitgegraven en de rond 1925 gedempte gedeelten worden weer teruggebracht in het landschap. De opzet van het project Blessebrugschans is om de in het plangebied gelegen schans op een historisch verantwoorde wijze in het landschap terug te brengen, zo staat er geschreven op de website van ArcheoProjecten.
Nu ben ik een tijd aan het surfen geweest om erachter te komen wat er nu precies gaat gebeuren bij dit project, de inrichting van de Blesbroggepolder en de Swatte Diekien. Bij de betrokken instanties kon ik nergens een duidelijk verhaal vinden over dit project. Pas bij het surfen naar archeologische vondsten vond ik een stukje over het project Blessebrugschans. Ligt dit nu aan mijn manier van zoeken of wordt er op internet weinig gepubliceerd over dit project, vraag ik me dan af.
Ik had ook geen plannen in die richting...maar hier hield het voor mij echt op.